Burning ghat

25 april 2017 - Varanasi, India

Delhi is druk,maar Varanasi is nog een tikkeltje drukker.Alles rijdt door elkaar heen fietsers,motors,scooters,riksja's,tuktuk en taxi's ben ik nog wat vergeten oja,dan lopen er nog geiten,honden,apen en de koeien natuurlijk en dan heb ik het nog niet over het geluid,heel de tijd hoor je getoeter,het is gewoon moeilijk om te omschrijven,maar Varanasi is echt druk en vermoeiend!!Gisteravond waren we dus even klaar met Varanasi,maar na een nachtje slapen gaan we er gewoon weer tegen aan,we zijn tenslotte hier niet voor niks gekomen.Vandaag gaan we naar de burning ghat.Als we bijna bij de ghat zijn komen we een Indiër tegen,hij herkend ons van gister bij de ceremonie.Hij vraagt waar we heen gaan en wil ons wel de weg wijzen,normaal willen we dat niet maar het is wel handig,we worden niet lastig gevallen en hij weet de weg in de steegjes wat echt een doolhof is.We lopen de verschillende steegjes door en zien zo het echte leven van Varanasi.Als we bij de burning gath aankomen zien we inderdaad de lijken op de vuur stapel liggen.We mogen jammer genoeg geen foto's maken maar begrijpen dit wel.Toch is het Roos gelukt om stiekum een foto te maken.Onze Indiër legt uit dat het lijk eerst in de Ganges gewassen wordt dan word het op de houtstapel gelegd en met een bepaald vuur aangestoken.Als we een tijdje bij het ritueel staan kijken lopen we weer terug de steegjes in.We nemen onderweg nog een kijkje bij de Kamasutra tempel en lopen dan langs de verschillende gaths richting de main road.Hier nemen we weer een tuktuk richting het hotel.Na onze buiken weer gevuld te hebben ploffen we neer bij het zwembad.Het is 42 graden dus heel de middag afkoeling gezocht in het water.Vanavond weer in het hotel gegeten,het is duurder maar wel lekker en minder kans dat we ziek worden.